






Hirdetés

A FÉLÉV FELÉPÍTÉSE
- BEVEZETÉS
- A divatjamúlt Schopenhauer
- Szándékok és korlátok
- SCHOPENHAUER ESZTÉTIKÁJÁNAK FŐ VONÁSAI
- Premisszák az ismeretelméletből
- Az Önmaga feloldódása és a művészet keletkezése
- A tulajdonképpeni metafizikai tevékenység
- Az idea érzékisége
- A szimbolikusról
- A realizmusról
- A szépről
- Az objektív zseni
- v"Üdvözültség" tetszés helyett
- Akarattalan versus érdeknélküli (rövid kitérő)
- A zenéről
- A tragédia és az élet semmissége
- A tragédia
- Az életakarat tagadása
- Az életakarat igenlése
- BECKETT PROUST-TANULMÁNYA ÉS ANNAK ELŐZMÉNYEI
- Az előzmények
- A Proust-esszé
- Az igazi valóság és annak karikatúrája
- Idea versus fogalom
- Okság, idő, akarat
- Szokás és emlékezés
- A közönségesség
- A szokás halála - az éber őrület
- A tulajdonképpeni metafizikai tevékenység
- Az akarattalan szemlélet
- A művészet szükségessége
- Szubjektum és objektum azonossága
- A felhasznált Schopenhauer
- Az átalakítva felhasznált Schopenhauer
- A prousti egyenlet - a prousti megoldás
- Az akarat igenlése. Az önkéntes Tantalusz
- A magány sivatagja
- A művészi létezés
- BECKETT REGÉNYEI
- Murphy
- Az általános keretszerkezet
- Az ún. nagy világ ábrázolása
- A kis világ ábrázolása
- Murphy viszonya a "nagy világhoz": szolipszizmusa
- Murphy szellemi élete
- A szabadság "belső" körei
- Moran (Molloy II.)
- Egy penzum töredékei
- Egy munka, amely fenn fog maradni
- Cél nélküli célszerűség
- "Ilyesfajta képeket az akarat nem képes új életre kelteni"
- "Megesküdtem, hogy légvonalban haladok"
- A megnevezhetetlen
- Szubjektum és objektum művészi egysége: "És ha végül is mi ketten egy és ugyanazon személy vagyunk?"
- Az individuum széthullása: "számomra nincs név, nincs névmás"
- A szemlélő tudat feloldódása önnön tárgyában: "Ez a hang ..., mely beszél"
- Schopenhauer felhasználása és átalakítása (I): "Én vagyok ez a rengeteg szó..." ("I'm all these words")
- Schopenhauer felhasználása és átalakítása (II.): "Megteszem, ami tőlem telik, de már megint kudarcot vallok." ("I am doing my best, and falling again, yet again...")
- Murphy
- BECKETT DRÁMÁI
- A hagyományos tér- és időkeretek felbomlása: " ... mintha ketrecben lettem volna, kívül az időn ..."
- Az oksági összefüggés szertefoszlása: "Egyetlen éjszaka alatt"
- A viszonyok felszámolása: "Megfertőzöd a levegőt!"
- A schopenhaueri élet-metafizika néhány vonásának jelenléte Beckett drámáiban:
- Ínség, rászorultság
- Unalom
- A boldogság ideiglenes állomása: az alvás
- A boldogság végállomása: a halál.
- Az eljátszott vég
- Színház a világ
- BEFEJEZÉS
- A felhasznált Schopenhauer
- A megváltoztatott Schopenhauer
- A túlhaladott Schopenhauer
IRODALOMJEGYZÉK
- Kötelező irodalom:
Arthur Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet. Európa Könyvkiadó, Budapest: 1991. 235-537.o.
Tanulmány:
Samuel Beckett: Proust. Európa Könyvkiadó, Budapest: 1988.
Regény: Samuel Beckett: Murphy. Cartaphilus Kiadó, Budapest: 2003.
Samuel Beckett: Molloy. A megnevezhetetlen. Európa Könyvkiadó, Budapest: 2006.
Dráma: Samuel Beckett:
Godot-ra várva. 5-102.o.
A játszma vége. 103-152.o.
Ó, azok a szép napok! 153-195.o.
Az utolsó tekercs. 247-260.o.
Némajáték I. 233-241.o.
Film 381-399.o.
Eleutheria 551-707.o. (Ez csak ajánlott)
In: Samuel Beckett Összes Drámái. Európa Könyvkiadó, Budapest: 2006.
Filozófia. (Főszerk. Boros Gábor) Akadémiai Kiadó, Budapest: 2007. 912-918.o. (A Schopenhauer-szócikk.)
John Calder: Samuel Beckett filozófiája. Európa Könyvkiadó, Budapest: 2006.
Theodor W. Adorno: "Kísérlet A játszma vége megértésére." In: Theodor W. Adorno: A művészet és a művészetek. Irodalmi és zenei tanulmányok. Helikon Kiadó, Budapest: 163-192.o.
- Referátum-témákhoz irodalom:
- Schopenhauerhez:
A Cambridge Companion to Schopenhauer (Cambridge: 2006) c. kötetből:- Christopher Janaway: "Introduction". 1-17.o.
- Moira Nicholls: "The Influences of Eastern Thought on Schopenhauer's Doctrine of the Thing-in-Itself". 171-197.o.
- Christopher Janaway: "Schopenhauer's Pessimism." 318-343.o.
A Schopenhauer, philosophy, and the arts (Cambridge: 2007) c. kötetből:- Dale Jacquette: "Schopenhauer's metaphysics of appearance and Will in the philosophy of art". 1-26.o.
- Christopher Janaway: "Knowledge and tranquility: Schopenhauer on the value of art". 39-61.o.
- Julian Young: "Schopenhauer, Heidegger, art, and the will." 162-180.o.
- Lydia Goehr: "Schopenhauer and the musicians: an inquiry into the sounds of silence and the limits of philosophizing about music." 200-228.o.
- Mitchell Schwarzer: "Schopenhauer's philosophy of architecture." 277-298.o.
A Schopenhauer-hatásokhoz:- Bryan Magee: The Philosophy of Schopenhauer. Oxford Scholarship Online: 2003. 403-415.o.
- Becketthez:
A Beckett és a filozófia c. témához:- John Pilling: Samuel Beckett. Routledge & Kegan Paul: 1976. 110-132.o.
- Matthew Feldman: Beckett's Books. A Cultural History of Samuel Beckett's 'Interwar Notes'. Continuum, New York - London: 2006. 39-78.o. (lehet rövidebb is)
A The Beckett Studies Reader (Ed. by S.E. Gontarski) Florida: 1993. c. kötetből:- S.E. Gontarski: "'Birth Astride of a Grave': Samuel Beckett's Act Without Words I." 29-34.o.
- James Acheson: "Murphy's Metaphysics." 78-93.o.
Bevezetés Beckett műveihez: Rónán McDonald: The Cambridge Introduction to Samuel Beckett. Cambridge: 2006. c. kötetből_- a színdarabokhoz: 29-51.o. (Waiting for Godot, Endgame), ill. 58-71.o. (Krapp's Last Tape, Happy Days)
- a regényekhez: 74-80.o. (Murphy), ill. 87-108.o. (The Trilogy)
A Waiting for Godot-hoz részletesebben: Lawrence Graver: Samuel Beckett: Waiting for Godot. Cambridge: 2004. 19-70.o. (2 fő is vállalhatja.) A Samuel Beckett's Endgame (Ed. by Mark S. Byron) Rodopi, Amsterdam - New York: 2007. c. kötetből:- Thomas Mansell: "Hard-to-hear Music in Endgame." 1-21.o.
- Jane E. Gatewood: "Memory and Its Devices in Endgame." 49-67.o.
Yoshiki Tajiri: Samuel Beckett and the Prosthetic Body. The Organs and Senses in Modernism. Palgrave -Macmillan: 2007. Egyes fejezetek feldolgozása.
- Schopenhauerhez:
Tisztelt Hallgatók!
A tananyagok ezentúl csak a Coospace-en kerülnek feltöltésre.
A tananyagok ezentúl csak a Coospace-en kerülnek feltöltésre.
